Mensen met een lekke band komen bij ons vaak met de vraag: ‘wilt u er een propje inschieten?’ Bij BandenService Lochem gaan wij voor kwaliteit en schieten wij geen propjes in de band. Wij demonteren de band van de velg om van binnenuit te repareren. Aan de buitenkant is namelijk niet te zien hoe beschadigd de band van binnen is. Het kan soms zijn dat u te ver heeft doorgereden en de band van binnenuit kapot is. Wanneer er dan een propje in de band wordt geschoten, is het wachten totdat het een klapband wordt.
De reparatie van de lekke band voeren wij uit met een ‘parapluutje’ of ‘ manchet’. Wanneer er een gat tot 8 mm in de band zit (bv. een schroef of een bout) maken wij gebruik van een ‘parapluutje’. Bij overige reparaties (bv. een snee of glas) maken wij gebruik van een ‘manchet’. Een autoband mag alleen in het loopvlak gerepareerd worden en niet in de schouder of de wang, dit geeft risico op een klapband.
Vulkaniseren is een reparatietechniek die vooral toegepast wordt bij landbouw- en truckbanden. Het gaat hierbij om grote inrijding ofwel beschadigingen van de band. De inrijding wordt uitgefreesd totdat er een komvormig gat ontstaat. Het gat wordt met warm rubber (ongeveer 90 graden) opgevuld. Na het uitfrezen wordt de reparatieplek onder druk gezet in een ketel, bij een temperatuur van 130 graden, om in enkele uren te vulkaniseren, vervolgens kan de buitenkant netjes bijgewerkt worden. Bij de zwakke plek van de band wordt een speciale manchet gevulkaniseerd om de stevigheid aan te brengen.
De vulkanisatie besteden wij uit aan reparatiecentrum Hofdmann GmbH in Duitsland. Zij zijn gespecialiseerd in coveren en vulkaniseren van het grote segment banden.